Jun 30, 2021 00:55
3 yrs ago
20 viewers *
English term

data custodian

GBK English to French Tech/Engineering Computers: Software
Definition from Big Data Made Simple:
A person responsible for the database structure and the technical environment, including the storage of data.
Example sentences:
That said, it's not impossible to have named custodians. I've worked with a number of clients where they have named their Data Custodians. These have usually been smaller organisations, where there is only one subject matter expert for each system and that person has been named as the Data Custodian. (Nicola Askham)
Humans still make the decisions, but they make them more and more based on what computers tell them about commercial processes. That makes individuals such as data custodians in demand across many different industries and fields. (Techopedia)
This creates an environment where the Data Custodians have the necessary decision-making authority to respond to daily demands and issues without creating operational bottlenecks. (Central Washington University)
Change log

Jun 24, 2021 20:08: changed "Kudoz queue" from "In queue" to "Public"

Jun 30, 2021 00:55: changed "Stage" from "Preparation" to "Submission"

Jul 3, 2021 01:56: changed "Stage" from "Submission" to "Selection"

Jul 10, 2021 01:55:

Jul 30, 2021 01:55:

Aug 29, 2021 01:55:

Proposed translations

5 hrs

Dépositaire de données

Le terme "data custodian" est également utilisé dans le jargon informatique francophone de France.

Il est traduit par "consignataire de données" en français canadien. https://www.btb.termiumplus.gc.ca/tpv2alpha/alpha-fra.html?l...
Definition from xcv.wiki:
Les dépositaires de données sont responsables de la conservation, du transport, du stockage des données et de la mise en œuvre des règles commerciales. Ils sont responsables de l'environnement technique et de la structure de la base de données.
Example sentences:
Un dépositaire de données assure que l'accès aux données est autorisé et contrôlé. (xcv.wiki)
Something went wrong...
6 hrs

gestionnaire ou administrateur(trice) de (base de) données

Il s’agit ici de rendre compte d’une fonction en entreprise. Il faut lire les textes proposés par l’auteur de la question pour s’en convaincre :

Techopedia – "A data custodian is a certain type of job role related to the aggregation, storage and use of data sets."

Nicola Askham – "Data Custodians are very much an IT role. They are responsible for maintaining data on the IT infrastructure in accordance with business requirements."

D’où ma proposition, en lieu et place de la première intuition « dépositaire des données » qui fait davantage appel à la dimension de responsabilité juridique, notamment en matière de protection des données. On notera ainsi que ce terme en français est davantage employé pour les institutions que les personnes.
Definition from digiSchool:
Le gestionnaire de données veille à la sécurité de ces données mais il doit aussi rendre ces informations accessibles aux salariés de l'entreprise. Pour cela il crée des accès, le but étant que les personnes accèdent aux données dont ils ont besoin et non pas à toute la base.
Example sentences:
L’administrateur base de données conçoit, gère et administre les systèmes de gestion de bases de données ; il garantit la cohérence, la qualité, la sécurité et l’accessibilité permanente des informations. (APEC)
Le gestionnaire base de données est responsable du système de gestion, s’assure de la sécurité des données numériques de son entreprise et rend ces informations accessibles aux collaborateurs. Le gestionnaire base de données est également connu sous le nom d’administrateur de base de données. (Robert Half)
Something went wrong...
Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search